مهدویت

مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت

شیخ مفید دانشمند نام آشنای جهان تشیع است که نسبت به سایر علماء و دانشمندان شیعه در میان مردم چهره ای شناخته شده تر دارد و علت اصلی این امر را می توان در توقیعات خاصی دانست که حضرت بقیه الله الاعظم (عج) در آن؛ شیخ مفید را مورد توجه و تفقد خاص قرار داده است.

در توقیعاتی که از جانب حضرت به سوی شیخ مفید صادر شده است از ایشان با عناوینی همچون « الاخ السدید،الولی الرشید،الشیخ المفید، الوفی المخلص فی الدین و المخصوص فینا بالیقین» نام برده شده است.

همچنین بار دیگر در این توقیعات شریف امام زمان (عج) خداوند را به خاطر وجود شیخ مفید حمد می‌کنند و میفرمایند:«السلام علیک أیها المولى المخلص فى الدین، المخصوص فینا بالیقین، فانا نحمد إلیک الله الذى لا إله إلا هو، سلام بر تو اى دوست مخلص در دین که در اعتقاد به ما با علم و یقین امتیاز داری. ما شکر وجود تو را به پیشگاه خداوندى که جز او خدائى نیست.» الاحتجاج طبرسی ج ۲ ص ۳۲۲

همچنین حدیث معروفی که از امام زمان (عج) مبنی بر تفقد ایشان نسبت به شیعیان روایت شده است قسمتی از نامه حضرت به شیخ مفید است که در آن می فرماید:«گویا آنها نمى‏دانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‏ایم و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو مى آورد و دشمنان شما، شما را از میان مى‏بردند.»مجلسی ، محمد باقر، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۴

القاب و عناوینی که امام زمان (عج) در زمان غیبت کبری خود؛ شیخ مفید را به آن مختص کردند باعث آن شده است که این دانشمند بزرگ شیعه در میان علماء و مردم جایگاه ویژه ای داشته باشد و از سایر دانشمندان شیعه سرشناس تر باشد.

شیخ مفید علاوه بر کثرت تالیفاتی که داشتند در زمینه وارد کردن استدلال و براهین عقلی در علم فقه و کلام نیز جزو پیشگامان بودند تا آنجا که مکتب فقهی و کلامی ایشان پاسخی کوبنده و استدلالی به شبهات مخالفان بود.

شیخ مفید به جز کتب ارزشمند و روش خاصی که در بنیان علم فقه پایه گذاری کردند؛ شاگردان به نامی چون شیخ طوسی و سید رضی و علم الهدی را نیز تربیت کردند که هر کدام از آنها در علوم اسلامی چهره ای در خشان هستند.

علت متمایز بودن شیخ مفید از سایر علماء را شاید در وجهه اجتماعی ایشان در دفاع از مفهوم امامت در جهان تشیع می توان دانست. بدان معنا که دفاع از جایگاه امامت در زندگی شیخ به دو صورت جلوه پیدا کرده است. صورت اول آن کتب و مجالس درس و مناظره هایی است که در آن شیخ نه تنها به مباحث عقلی امامت در تشیع پرداختند و با تالیف کتب بسیاری همانند ارشاد هم از جنبه تاریخی و هم از جنبه کلامی به موضوع حقانیت امام پرداختند، بلکه در دنیای واقعی نیز با در خطر قرار دادن خود و تحمل تبعیدها به بزرگداشت شعائر اسلامی و موضوع امامت پرداختند.

آیت الله نجم الدین طبسی در این باره می گوید: «شیخ مفید در موقعیتی قرار داشت که حرکت سلفی ها و تکفیری ها علیه شیعه در اوج خود قرارداشت؛ به طوری که بارها مساجد و مراکز فرهنگی اهل تشیع مورد حمله آنان قرار گرفت و اوضاع بسیار سختی بر علیه شیعه به وجود آمده بود. (تا ظهور؛ آیه الله نجم الدین طبسی ج ۱ ص ۲۵۲ تا ۲۷۹)

محل زندگانی شیخ مفید در محله کرخ بغداد بود که مرکزیتی نسبت به سایرمحله های شیعه نشین داشت؛ به خاطر وجود شیخ در محله کرخ و مجالس درسی که وجود داشت شیعیان قوت گرفتند و توانستند آزادانه به انجام شعائر مذهبی خود از قبیل جشن گرفتن عید غدیر و عزاداری برای ایام محرم بپردازند. این تظاهرات برای اهل سنت بسیار سنگین و گران می آمد تا آنجا که بارها زد و خوردهایی بین شیعیان و مخالفین پدید می آمد.

تا آنجا که ابن اثیر در وقایع سال ۳۸۹ می نویسد:« در این سال در بغداد مردم محله باب البصره در برابر روز عید غدیر و عاشورا که شیعیان جشن می‌گرفتند و به عزاداری می پرداختند دو روز را برای جشن و عزاداری انتخاب کردند. این دو روز طوری تنظیم شده بود که هرکدام ۸ روز پس از غدیر و عاشورا بود. روز اول را که ۲۶ ذیحجه بود جشن میگرفتند و بیان میداشتند که « امروز روزی است که پیغمبر با ابابکر وارد غار شدند و روز دیگر ۸ محرم بود که به عزاداری برای مصعب بن زبیر می پرداختند. بالاخره کار این اختلاف به جایی کشید که در وقایع سال ۳۹۳ می‌نویسد: «کار نزاع میان شیعه و سنی تا آنجا بالا گرفت که حاکم بغداد جلوی تظاهرات مذهبی را گرفت و شیخ مفید را از بغداد تبعید کرد » کامل ابن اثیر ج ۹ ص ۵۴ تا ۶۲

هرچند که همه علماء دین و دانشجویان شیخ مفید را با آثار علمی و مناظرات تیز و برنده می شناسند و در اذهان مردم یاد شیخ مفید با توقیعات خاص امام مبادرت دارد؛ اما نباید از این موضوع غفلت کرد که شیخ مفید هم در مقام علم و جایگاه درس و هم در مقام عمل و بزرگداشت غدیر و عاشورا از موضوع و مفهوم امامت حمایت کردند. تا آنجا که با توجه به سبک و سیاق توقیعات صادره از سوی امام زمان می توان متوجه تفقدها و دلجویی‌های حضرت نسبت به شرایط نا آرام سیاسی دوران شد.

رفتار و منش شیخ مفید با آن درجه علمی که در میان شیعیان و اهل سنت داشتند گویای آن است که بزرگداشت مفهوم امامت و وصایت رسول الله نباید تنها به مجالس درس و وعظ محدود شود، بلکه عزاداری برای اباعبدالله الحسین در آن شرایط نا آرام و پرخطر نیز از اوجب واجبات بوده است که از سوی شیخ مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 10 آذر 1392برچسب:, ] [ 6:43 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 312
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 317
بازدید ماه : 621
بازدید کل : 409396
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1